Vores papirer

Fine Art Papir - hvordan skal jeg vælge?

Når man ønsker at få trykt et fotografi eller en reproduktion af et kunstværk, er en vigtig opgave at vælge det rette papir. Denne beslutning har stor indflydelse på det endelige billedes udtryk.

Desværre er det sjældent en god idé at vælge et enkelt papir, og så fremover bruge det til alle sine billeder. Dertil har det enkelte billedes motiv, farver og kontraster alt stor betydning for, hvilket papir, der passer bedst til opgaven. Ofte må man prøve sig frem og lave testprint i mindre format, inden det endelige billede fremstilles. Men det er dog muligt at opstille nogle retningslinier, som hjælper med beslutningen. I dette notat prøver vi at give en kort sammenfatning af de tommelfingerregler, som vi selv benytter os af.

Gennem årene har vi på Nordlys Print testet et MEGET stort antal papirer. Vi har blandt andet lavet blindtest for at afklare, hvilke papirer, der performede bedst. Opgaven har været rigtig svær, blandt andet fordi der findes rigtig mange kompetente papirleverandører, og hver af disse tilbyder et bredt produktudvalg. Resultatet af vores undersøgelser er dog forholdsvis overskueligt. I sidste ende har vi taget to vigtige beslutninger:

  1. Vi printer på papir fra Hahnmühle
  2. Vi har udvalgt 6 af deres fine art papirer, som du kan købe på nordlysprint.dk
Hahnemühle er en førende tysk papirleverandør, som kan spore sin historie tilbage til 1584. Firmaet er i dag bredt anerkendt som en førende leverandør af fine art papir og lærred. De 6 udvalgte papirer repræsenterer distinkt forskellige kvaliteter med hensyn til overflade, hvidhed osv., og tilsammen giver de mulighed for perfekt gengivelse af alle billedtyper. Alle papirer er fra Hahnemühles fine art produktlinie og lever op til meget strenge standarder for arkivholdbarhed.

    Gennemgang af vores papirer

    Nedenfor gennemgår vi først de 6 papirer, der tilbydes af Nordlys Print. Dernæst præsenterer vi de retningslinier, som vi selv bruger, når vi skal vælge imellem dem.

    Photo Rag Baryta 315

    TIP: Vores mest populære Fine Art papir. Photo Rag Baryta 315 er et sikkert valg, som giver gode resultater med alle billedtyper. Det kombinerer det bedste fra glossy og matte papirer. Overfladen har en afdæmpet glans, og der er kun svage reflektioner.

    Tekniske informationer:

    • Overflade med en afdæmpet glans og en anelse tekstur
    • Materiale 100% bomuld med en overflade af bariumsulfat
    • Vægt 315 g/m2
    • Tykkelse 430 µm
    • Hvidhed warm white (CIE 91%)

    Fine Art Baryta 325

    TIP: Fine art Baryta 325 er mere glossy end Photo Rag Baryta 315, og grundfarven er mere klar hvid. Hvis du ikke er bekymret for reflektioner, kan du opnå en fantastisk billedgengivelse med dette papir. Et glossy papir altid kan gengive et bredere farverum og dybere sorte toner end et mat. Papiret er derfor særligt egnet til billeder med klare farver eller sort/hvid billeder med markante kontraster.

    Tekniske informationer:

    • Glossy overflade med mærkbar tekstur
    • Materiale 100% α-cellulose med en overflade af bariumsulfat
    • Vægt 325 g/m2
    • Tykkelse 410 µm
    • Hvidhed bright white (CIE 103%)

    Photo Rag 308

    TIP: Photo Rag 308 er et mat bomuldspapir, som gennem mange år har været det mest populære valg blandt professionelle fotografer. Overfladen er fin og glat, og papiret udstråler kvalitet, når man holder det i hånden. I forhold til et papir med glans har det matte papir den fordel, at generende lysrefleksioner helt undgås, ligesom følsomheden overfor fingeraftryk er mindre. Til billeder med afdæmpede farver, for eksempel pastelfarver, er det et rigtig godt valg.

    Tekniske informationer

    • Overflade ekstra mat med fin tekstur
    • Materiale 100% bomuld
    • Vægt 308 g/m2
    • Tykkelse 480 µm
    • Hvidhed warm white (CIE 92.5%)

    Photo Rag Bright White 310

    TIP: Dette papir har grundlæggende de samme egenskaber som Photo Rag 308, blot har det en markant mere hvid grundfarver. Dette gør det særligt egnet til farve- og kontrastrige billeder, hvor en mat overflade foretrækkes.

    Tekniske informationer:

    • Overflade ekstra mat med fin tekstur
    • Materiale 100% bomuld
    • Vægt 310 g/m2
    • Tykkelse 500 µm
    • Hvidhed bright white (CIE 99.5%)

    German Etching 310

    Tip: German Etching 310 er et mat akvarelpapir med tekstur. Det er særligt velegnet til gengivelse af kunst (f.eks. akvarel) samt til fotografier, hvor du ønsker at fremhæve de 'brede strøg' frem for skarpe detaljer.

    Tekniske informationer:

    • Overflade mat med tekstur
    • Materiale 100% α-cellulose
    • Vægt 310 g/m2
    • Tykkelse 500 µm
    • Hvidhed warm white (CIE 91.5%)

    William Turner 310

    TIP: William Turner 310 er et akvarelpapir fremstillet af 100% bomuld. Sammenlignet med German Etching 310 er overfladen endnu mere markant og unik. Dette tilfører en smuk dybdevirkning og et kunstnerisk look til dit billede.

    Tekniske informationer:

    • Overflade mat med markant tekstur
    • Materiale 100% bomuld
    • Vægt 310 g/m2
    • Tykkelse 620 µm (ekstra tykt)
    • Hvidhed warm white (CIE 88.5%)

    Og hvordan skal jeg så vælge papir til mit billede?

    Fotografier

    Hvis dit fotografi skal indrammes bag almindeligt (ikke refleksfrit) glas, vil det ofte være bedst at vælge et mat papir. Herved undgås generende dobbelt-reflektioner fra papiroverflade og glas. Selv hvis billedet skal hænge bag refleksfrit glas - eller måske helt uden beskyttelse - er det matte papir at foretrække i stuer, hvor lysindfald fra vinduer kan give et generende genskin. I disse tilfælde anbefaler vi:

    • Photo Rag Bright White 310 hvis dit billede har klare farver og markante kontraster
    • Photo Rag 308 hvis dit billede har afdæmpede farver, for eksempel pastel

    Hvis derimod reflekser i overfladen ikke er et problem i din anvendelse, kan de semi-glossy eller glossy papirer være at foretrækker. Dette skyldes, at de er i stand til at gengive et noget bredere farverum og skarpere kontraster, end de matte. Dette er ikke kun "noget man siger". Teknisk set kan farverummet opmåles for hvert enkelt papir. Og man kan opmåle en Dmax værdi, som er udtryk for den dybeste sorte farve, et papir kan gengive. Og det er en kendsgerning, at på disse parametre scorer de glossy papirer en lille smule bedre. Derfor - hvis reflekser ikke er et problem, lyder vores anbefaling:

    • Fine Art Baryta 325 hvis dit billede har klare farver og markante kontraster
    • Photo Rag Baryta 315 hvis dit billede har afdæmpede farver, for eksempel pastel

    Kunst

    Når det gælder reproduktion af malerier og tegninger, vil vi næsten altid foretrække et mat papir. Vi anbefaler et af disse:

    • German Etching 310
    • William Turner 310

    Begge er akvarelpapirer med mat overflade og en en varm hvid grundtone. Når du skal vælge imellem dem, handler det især om, hvor markant en overfladestruktur du ønsker. William Turner papiret har særdeles grov tekstur og er ekstra tykt.

    Naturligvis kan der også være kunstværker, som i sin natur har klare farver og skarpe kontraster, og hvor man vil foretrække en glossy overflade for at få det rette dramatiske udtryk. Her vil vi anbefale Fine Art Baryta 325 som et godt valg.

    Konklusion

    Der findes ikke nogen facitliste for hvilket papir, der passer til et givet billede. I sidste ende er det en subjektiv vurdering, som kun du som fotograf eller kunstner kan lave. I denne blog har vi gengivet de tommelfingerregler, vi selv er kommet frem til efter omfattende test. Det kunne være rigtig sjovt at høre om dine erfaringer. Skriv gerne til os på info@nordlysprint.dk, hvis du har spørgsmål, kommentarer, forslag eller kritik til vores indlæg.

    Klik her for at bestille et fine art print eller et Giclée tryk med dit eget billede.